Lärdomar inför en långfärdssegling

Många är vi som drömmer om att segla iväg till soliga exotiska platser. Själv var jag en av dem som slängde mig ut i båtvärlden utan tidigare kunskap. Jag har bland annat seglat till Polen och Storbritannien och tänkte dela med mig med lite av mina erfarenheter.

Kunskap först!

När jag bestämde mig för att ge mig på långsegling så tog jag det i fel ordning. Jag köpte en för dyr båt för min ekonomi och började köpa dyr utrustning snabbare än jag hann med att installera den. Samtidigt så skulle jag lära mig grunderna inom seglingen. Det blev många dyrköpta lektioner när man som jag skrapade i botten vid en felnavigering exempelvis. Så, mitt råd är att börja med att skaffa dig rätt kunskap och sedan fundera på båt och utrustning. En väldigt bra början är att ta sitt förarintyg, för mindre segelbåtar så är det inte ett krav att man måste ha det, men under kursen så lär man sig väldigt mycket som man definitivt kommer att ha nytta av. Grundläggande sjöregler och navigationskunskap är givetvis ett måste. Mitt råd för inköp är att ta budgeten du har och dubblera den! För inköp av båt bör man tänka på omkostnaderna, både i tid och pengar för att kunna sköta det grundläggande underhållet. Saker går sönder och ofta hittar man många saker som behöver åtgärdas efter att ha varit ute på kortare turer. Att lära sig allt tar tid men med rätt kunskap så klarar man av att navigationsutrustningen lägger av mitt i stormen eller att saker inte går som man tänkt sig. Fundera på hur mycket bekvämligheter du kan leva utan, det är många tusenlappar i skillnad om man vill ha dusch ombord eller inte! Men samtidigt så kanske lusten tryter om du köper en för spartansk båt.

Innan långfärden

Införskaffat kunskaper och båt? Bra, då är det dags att fundera på vad man ska ha med sig och förbereda sig inför. Till att börja med tänk på din egen person i första hand, har du fixat försäkringar och gått till Distriktstandvården för att slippa sitta på havet med tandvärk? Har du kollat hälsan och skaffat tillräckligt med eventuella mediciner? För båten så bör du vid det här laget lärt känna din båt ordentligt och lagat allt som känts slitet och kan tänkas gå sönder i en storm. Jag hamnade i en storm under två långa dygn när jag seglade till från Polen till Sverige. Under de 48 timmarna så sprang gasgenomföringarna läck och båten tog in vatten, elen kortslöts och länspumpen funkade inte, inte heller navigationsutrustningen fungerade utan ström. I ett sådant läge känner man sig rätt liten mitt ute i Östersjön utan lanternor när oljetankers åker förbi. Här hade jag nytta av förberedelserna med slangklämmor redo och sjökort på papper för navigationen. Nu fick man nya kunskaper om hur båten fungerade och vad som behövde åtgärdas men det hade såklart varit bättre om man tänkt till före!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *