Bli en bättre seglare genom fysträning

Segling är en fysisk aktivitet. Seglare som tävlar på elitnivå tränar många gånger både fysisk och mental träning för att förbättra sin prestation ombord. Men hur bör man träna och varför är det viktigt att hålla kroppen i trim?

Karin Almquist är inte bara elitseglare utan även utbildad seglings- och fystränare. Hon arbetar på seglargymnasiet i Motala

sedan ett antal år tillbaka, och tränar själv upp till åtta pass i veckan. Karin menar att fysträningen främst handlar om att bli bättre på att segla båten snabbt under en hel tävling eller träning, att minska riskerna för skador samt att förbättra återhämtningsfasen mellan träningspass och race.

Kroppen är ett verktyg

Att segla innebär att utsätta kroppen för fysisk belastning och det gäller att ge kroppen en chans att fungera som ett verktyg ombord. En person som är både fysiskt och mentalt stark klarar oftast att driva båten hårdare och snabbare än en otränad person. Det kan också vara enklare att fatta snabba beslut när man är i god kondition.

Genom regelbunden träning förbereds kroppen för att klara av den belastning och de utmaningar den utsätts för ombord på en båt. En stark och uthållig kropp klarar mer än en svag och trött kropp, dessuton minskar risken för såväl överbelastning som skador.

Det är också så att man tränar olika muskelgrupper i och utanför båten, vilket gör det än viktigare att ägna sig åt allsidig träning. Det viktigaste är att hitta en balans mellan fram- och baksida så att kroppen inte hamnar i obalans. Enklast gör man det genom att träna upp musklerna runt axlarna, knäna och bålen med hjälp av gummiband. Träningen blir också roligare och lättare med rätt kläder, något som bland annat finns hos gorilla sports, där det även går att köpa allsidig träningsutrustning.

Glöm inte bort att träna upp rörligheten

Ju äldre man blir desto mindre rörlig blir kroppen. För att minska skaderisken är det viktigt att träna extra mycket rörlighet både före och efter ett träningspass, samt i samband med ett seglingspass. Höfter, baksida låren och bröstryggen är ställen som seglare blir särskilt stela i.

Nu är träningen såklart inte enbart till för dem som kommit upp i åren, utan för alla som seglar.

Oavsett om man är motions- eller elitseglare bör man träna, vuxen som barn. För de riktigt unga kan träningen börja som en lek för att sedan övergå i allt mer ansträngande och utmanande övningar. På så vis bygger man upp ett fysiskt försprång, i synnerhet om man vill elitsatsa.

Barn har också en fördel av att de gärna ägnar sig åt flera olika sporter. På så vis får de en naturlig och varierad träning på köpet. Däremot bör barn som enbart satsar på segling ägna sig åt fysträning varvat med seglingen, något många klubbar kan erbjuda i form av ett enklare gym eller fysträning i grupp.

Fördelar med fysisk träning

  • man orkar segla snabbare
  • man minskar risken för skador
  • man lär känna sin kropp
  • man ökar sin egen kapacitet
  • man stärker självförtroendet

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *